Invățarea prin joc


Două cărți despre învățarea prin joc

Cele două cărți traduse din germană, de la  Editura Meteor Press: ”Ce nu se potrivește aici?” și ”Ce fel de anotimpuri sunt astea?” de Ralf Butschkow,  au în comun o viziune bazată pe joc și descoperire. Episoadele fiecăreia  din cele două povești ilustrate conțin erori, pe care copiii sunt invitați să le identifice. Descoperirea erorilor este o activitate pe cât de amuzantă, pe atât de profitabilă pentru învățare.

A descoperi erorile și ceea ce nu funcționează corect reprezintă o metodă de educație care stimulează creativitatea și dă un refresh cunoștințelor. Autorul, la bază designer și artist vizual, se joacă cu formele și utilizările lucrurilor, în cartea ”Ce nu se potrivește aici?”  , ori amestecă activitățile, fenomenele și relația omului cu ele, în cartea despre anotimpuri. Copilul este invitat să intre în această lume amuzantă și să o ordoneze identificând ceea ce nu poate funcționa”.

Nu în ultimul rând, copilul își va pune, implicit, întrebări, ori acestea îi pot fi puse de către adulți: ”Oare de ce nu putem curăța gazonul cu aspiratorul?”,” De ce nu are rost să facem un om de zăpadă din frunze verzi?”, ”De ce nu poate fi mereu vară  în Grădina de vară?”

Pentru copii, perspectiva lumii pe dos îndeamnă la joc.  Am putea, după ce privim imaginile din carte, să continuăm  provocarea propusă de autor, pe aceleași principii.  Așa cum artistul pune în loc de poartă, un biscuit uriaș, am putea imagina un gard la fel de amuzant. Daca ne aducem aminte de Lewis Carroll și cartea sa ”Alice în țara din oglindă”, știm că acolo se naște o lume dintr-un joc, mai exact, din reflexia ei în oglindă.

In concluzie, erorile sunt fertile nu doar în lumea ficțiunii, ci și în viața noastră, fiindcă în acest fel învățăm.

Abordarea interactivă a celor două cărți îndeamnă și la discuții: despre cauze și efecte, despre mecanisme și structuri, despre cum funcționează lucrurile și lumea: Oare de ce nu e bine? Oare ce s-ar înâmpla dacă lucrurile s-ar desfășura după cum vedem în imagini: dacă am dormi  pe o lădiță de lemn în loc de pernă sau cu o cască pe cap?

Relația cu eroarea este una productivă, aceasta  este intuiția de la care a pornit autorul. Din erori s-au născut și perfecționat multe dintre obiectele si invențiile din jurul nostru. Inventatorul becului electric, Thomas A. Edison, a spus despre încercările sale eșuate, înainte de a descoperi funcționarea becului electric:  ”Nu am greșit, ci, de fapt, am descoperit 10 000 de erori”.

Cele două cărți încurajează o perspectivă pozitivă și amuzantă asupra erorilor. Cu aceasta ocazie, e bine să luăm în considerare că o greșeală reprezintă o oportunitate de învățare, iar ludicul este felul în care învață copiii în perioada copilăriei timpurii. 

Concepția educativă propusă de autor funcționează și datorită calității deosebite a graficii. In imaginile pline de culoare și vioiciune, lumea e construită din detalii ușor de observat.

Nu în ultimul rând, poveștile au loc în spații pline de natură, cu mult verde, flori, copaci, cu grădini, insecte și animale. Este o perspectivă ecologică, așa cum ar trebui să încurajăm în educația noastră pentru copii- o relație prietenoasă cu natura.

Cartea, prin multitudinea de acțiuni și obiecte, poate fi folosită cu succes și în predarea limbilor străine.

*Ralf Buschkow, Ce nu se potrivește aici?, și Ce fel de anotimpuri sunt astea?, Meteor Junior 2021

Daniela Mișcov, educator cultural

Asociația Artelier D

Un gând despre „Invățarea prin joc

  1. Pingback: Program de vacanță | artelierd

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.