1

Copiii mi-au revelat zonele vii ale picturii


Vara copiilor la Muzeul de Artă

Continuăm dialogul despre programul „Călătorie prin anotimpuri”, a cărui sub-temă se schimbă odată cu anotimpul. Dar explorarea spațiului în întâlnirea sa cu timpul rămâne constantă, la fel si revelațiile. Ale instructorului facilitator, ca şi ale studenților – elevi de la 5 la 14 ani. „Pânze de vară” se numește sub-tema care a început odată cu 1 iunie.

Intrebare: Ce descoperă copiii vara la muzeul de artă, mai precis,  la Muzeul Naţional de Artă al României? Alți pictori români, alte picturi, nu?

DM: Da, descoperă pictori precum Jean Steriadi, Arthur Verona- mai cunoscuți, sau pictori uitați, ca Tache Papatriandafil, dar valoroşi şi interesanţi. Totodată descoperă o altă lume. Vara pictorilor de acum 70-100 de ani.  Descoperă locuri mit, precum Balcicul, un sat de 1001 de nopți, presărat cu strălucirea albului de calcar. Sau Brăila, port pestriț cu corăbii misterioase, căruțe cu marfă și case cu arhitectură orientală. Sau, pur și simplu, descoperă norii, într- un spectacol de tonuri, lumini si umbre.

1

Elevi la programul Pânze de vară, MNAR, iunie 2016-

I: Despre arta picturii ce descoperă?

DM: De această dată, ne- am oprit asupra tehnicilor, influențelor, stilurilor. Am observat efecte de lumină, preocuparea pentru forme şi linie, pentru strălucirea culorii, prin contrast sau saturație.

I: Cum  adică „am descoperit”? Le- ai spus, nu?

DM: Nu, am condus cercetarea prin întrebări deschise puse copiilor. M- a inspirat foarte mult un curs pe care îl urmez, susținut de echipa educațională a Muzeului de Artă Moderna din New York, MoMA. Acest curs ne încurajează sa- i …încurajăm pe copii să descopere și să gândească singuri, noi doar livrându- le informații stricte, esențiale. Fără lecții , discurs, prelegeri. Americanii consideră că aceasta e cea mai potrivită cale pentru a-i apropia pe copii de artă si de a le deschide ușa spre înțelegerea ei. Mă preocupă să învăț despre artă și metode de pedagogie muzeală. Sinceră să fiu, atenția și fascinația copiilor mă cheamă să vin alături de ei, atentă și fascinată de pictura românească. Faptul că am șansa să fiu călăuză a copiilor în lumea picturii moderne românești este o bucurie imensă.

 

2

Ne apropiem şi explorăm  pictura Corăbii la Brăila de Jean Steriadi.

I: De ce?

DM: Pictura românească e o pictură vie pentru mine. Este o pictură valoroasă, cu nenumărate capodopere, chiar dacă nu sunt foarte cunoscute. Având acces la pictura europeană îmi este mai ușor să fac comparații și să îmi dau seama de ceea ce este cu adevărat valoros, dincolo de clișee și ierarhii oficiale. Nu în ultimul rând, este o pictură care mă face să călătoresc în suflet. Dunărea, marea,câmpul cu rapiță, floarea soarelui…toate aceste locuri și simboluri fac parte din identitatea mea și îmi vorbesc profund, pe limba mea. Nu am nevoie să mă uit în dicționare ori în istorii de artă , eu le simt, iar ele îmi vorbesc. Participarea sufletească  este esențială în cunoaștere. Cunoaștem cel mai bine lumea de acasă.

I: Copiii te-au învăţat ceva, iar dacă da, ce te- au învățat ?

DM: Bine spus, bună întrebare. Copiii mi- au revelat zonele vii, care le vorbesc lor. De exemplu, ei nu mai sunt familiarizați cu folclorul și nu au identificat cu aceeași ușurință ca mine motivele populare din pictura lui Ţuculescu . Dar au perceput zona dezmembrării materiei,  sau Apocalipsa, cum i-au zis ei.  Sau extratereștrii – iarăși formularea lor, pentru florile cu ochi din tabloul Stările câmpului. Perspectiva asta fantastică, acest văz enorm al lui Ţuculescu ei l- au priceput corect. Am învățat astfel că e important să acorzi valabilitate definițiilor contemporane pentru simboluri vechi. E mai important ca un copil să spună cu mintea lui ce îi transmite o imagine decât să repete definiția mea, bazată pe experiența mea, care lui nu- i spune nimic poate.

 

I: Dar în ce zonă de imagini te- ai întâlnit totuşi cu copiii? A existat ceva comun, pentru tine si pentru ei?

DM: Da. Pe copii îi fascinează corăbiile, la fel de mult ca şi pe mine. La fel de mult ca şi pe Jean Steriadi. Mi- au spus că sunt, de fapt, ca niște balene. Ceea ce e o frumoasă metaforă. Dar și sursa inspirației omenești pentru construirea vaselor ce plutesc pe mări.

I: Ce să- ți urez…vânt bun în pupă!

 

3.jpg

Pictând corăbii, activitate creativă în cadrul atelierului Pânze de vară.

 

Interviu cu Daniela Mişcov, iunie 2016, referitor la programul Călătorie prin anotimpuri-Pânze de vară, de la Muzeul Naţional de Artă al României.

 

Lasă un răspuns

