MNAR in atelier

Educatia timpurie in muzee


  1. Transformarea muzeelor în spaţii de învăţare

Primele programe pentru copii în muzee datează din anii ‘60. In aceşti ani, de exemplu, Boston Children Museum din Statele Unite a decis scoaterea exponatelor din casete şi plasarea lor în spatii special desemnate, pentru accesul copiilor. In acest fel, copiii să poată să interacţioneze, să experimenteze,  să-şi urmeze curiozitatea. Intre 1976-1990, au fost deschise în SUA,  80 de muzee ale copiilor,aşa-numitele Children’s Museums. De atunci s-au mai deschis încă 125. In Europa, majoritatea ţărilor au astfel de muzee, cel puţin în oraşele mari. Astfel de instituţii există şi în regiunea Europei Centrale şi de Sud-Est, de exemplu în Ungaria şi Polonia. In România, nu există niciun muzeu al copilăriei, deşi se organizează periodic expoziţii de jucării mai vechi sau mai noi, prin toată ţara, şi se manifestă interes pentru recuperarea acestui tezaur cultural şi  valorificarea lui, după cum a dovedit-o şi expoziţia dedicată de către Muzeul Ţăranului Român, jucăriilor şi jocurilor copilăriei.

Etnomuzicologul Iosif Herţea are o bogată colecţie de jucării şi instrumente muzicale româneşti tradiţionale pe care încearcă, din 2012, să o doneze unui muzeu dispus să organizeze o expoziţie permanentă pe această temă, cu programe de educaţie pentru copii.

Mai mult decât atât, Herţea are şi un suport teoretic care fundamenează un astfel de demers, (re)publicat în ultimele sale cărţi: Cimpoiul şi Diavolul, 2014, Editura Etnologică; De la Unealtă la Instrument muzical,  2015, Editura Etnologică.

Sistemul educaţional folcloric şi instrumentele muzicale, Seriozitatea jucăriilor, Jucăriile artizanale– sunt articole prin care cercetătorul  demonstrează importanţa acestei moşteniri culturale cât şi necesitatea valorificării ei, prin programe adresate copiilor. După cum spune Herţea, practica educaţiei tradiţionale prevedea ca de la cea mai mică vârstă, impreună cu atribuţiile gospodăreşti, copiii să cunoască jucăriile şi instrumenele, cum să le producă, cât şi cum să le folosească. Această cunoaştere făcea parte din educaţie şi era legată de întreg ansamblul de tradiţii şi obiceiuri, copiii fiind întregraţi de la naştere in acest univers, la modul practic-prin sarcini, munci şi activităţi precis desemnate.

Atât in America cât şi în Europa, muzeele copiilor se bucură de un mare succes. De asemenea,  de mare apreciere se bucură şi celelalte muzee care dedică programe copiilor şi famiilor, asociate cu fondul expoziţiilor temporare sau permanente.

Muzeele copiilor au evoluat de la stadiul de depozitare de exponate fixe la acela de medii de învăţare interactivă (hands-on) şi multi-senzorială. Ele au devenit spaţii de descoperire ludică, care stimulează cunoaşterea lumii, pasiunea pentru a şti şi  locuri unde se pun bazele abilităţilor de învăţare şi explorare.

Toate muzeele lumii şi-au inmulţit serviciile culturale şi programele adresate copiilor preşcolari.

MNAR Rapsodii de toamna

Artelier pentru prescolari la Muzeul National de Arta al Romaniei

Cum pot muzeele contribui la dezvoltarea copiilor?

Iată o întrebare plină de provocări, la care mă voi strădui să răspund, oferind şi informaţii documentate.

Există în acest sens cercetări, precum Early Learning in Museums,  de Mary Ellen Munley, realizată pentru Smithonian Institution’s Early Learning Collaborative Netowork ş Smithsonian Early Enrichment Center  (SEEC) din 2012.

O primă întrebare ar fi: Sunt muzeele spaţii potrivite pentru învăţare? O cercetare asupra muzeelor din punctul de vedere al psihologiei copilului mic evidenţiază că muzeele sunt un mediu bogat şi eficient pentru învăţare ( Paris, 1997; Paris&Hapgood, 2002). Mai mult decât atât, ele oferă un cadru de învăţare unic, care nu există în alte locuri şi nu poate fi replicat (Crowley&Jacobs, 2011).

Va urma

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s