Lucas se imprieteneşte cu negrul.

Copiii şi bucuria de a picta


Săptămâna trecută, lui Lucas îi era frică de negru. Dar între timp s-a împrietenit cu negrul, mai ales că îi plac atât de mult fiinţele mici din grădină pe care le reprezintă desenele. Astăzi personajul principal este Berty Bumble Bee, un bondar cu aripi negre. În timp ce pictează, Lucas povesteşte fericit ceea ce face. Este greu de descris în cuvinte bucuria copiilor de a picta. Aşa că m-am documentat ca să aflu mai multe despre importanţa picturii în dezvoltarea şi educaţia copiilor preşcolari.

« Pictura este mai mult decât o simplă activitate. Ea reprezintă o modalitate de exprimare. Pictura îi ajută pe copii să-şi folosească simţurile, să exploreze emoţiile, să exploreze procesele şi rezultatele, să descopere culorile şi să creeze lucrări frumoase, din punct de vedere estetic, şi ia parte la experienţe plăcute. Pensula devine un instrument care aduce pace interioară permiţând procesului artistic să trezească artistului atât sentimente pozitive cât şi negative. Când copilul pictează, ambele emisfere cerebrale sunt implicate, ceea ce consolidează legătura dintre ele. » http://extension.psu.edu/youth/betterkidcare/early-care/our-resources/tip-pages/tips/painting-with-young-children

De câte ori le dau ceva de pictat, copiii sunt fericiţi. Nu este nevoie să-i inviţi de două ori. Se cufundă în această activitate complet absorbiţi şi doresc să o continue mult după timpul alocat. Cu cât lucrează mai mult, cu atât descoperă mai multe detalii despre cum se combină culorile, cum se transferă pe hârtie, cât să înmoaie pensula şi ce se întâmplă dacă folosesc mai multă sau mai puţină apă. Pare, pentru unii dintre ei, că descoperă cu acest prilej, unele culori. Trebuie să ne reamintim că, de fapt, culorile înseamnă lumea, partea ei strălucitoare şi luminoasă cu care interacţionăm zilnic. Unii dintre noi ştim cum arată lumea fără culorile ei vii, aprinse, lumea îmbrăcată doar în tonuri de gri şi cât de deprimant este să trăieşti într-o astfel de lume şi ce nevoi puternice îţi deşteaptă. Când copiii sunt incurajaţi, când li se oferă din belşug hârtie şi culori, de asemenea, timp suficient, atunci sunt fericiţi. Ei sunt cu această ocazie, atât descoperitori, exploratori ai lumii, cât şi artişti- creând forme şi tonuri unice. Şi aceasta încă de la cea mai mică vârstă- un fapt pe care încet încet îl înţeleg şi părinţii (paradoxal, mai puţin o fac educatorii, reticenţi faţă de tot ce inseamnă « mizerie »).

5

«Bebeluşii /copiii cu vârsta între 1 şi 3 ani/ realizează picturi minunate atunci când sunt lăsaţi să creeze liber, cu ajutorul culorilor, pe mari bucăţi de hârtie. Din păcate, pentru mulţi copii mici aceasta este o experienţă rară. Tehnologia şi activităţile « care nu fac mizerie » împreună cu jocurile structurate sunt importante, însă, după părerea mea, pictura e de neinlocuit, ea ajută la dezvoltarea concepţiei estetice, a abilităţilor motricităţii fine, la exprimarea şi învăţarea emoţiilor, la exprimarea de sine şi la dezvoltarea vorbirii. ».hubpages.com/hub/The-importance-of-Painting-in-child-development

Intr-adevăr, vorbirea are legătură cu pictura. Spre deosebire de adulţi, copiii vorbesc atunci când pictează, nu sunt tăcuţi. Comentează relaţia pe care o au cu diferite culori, ce sentimente şi amintiri le trezesc, dacă le plac sau nu. De asemenea, sunt interesaţi să ştie dacă ceea ce fac ei este bine sau frumos. Probabil că unii dintre ei au fost obişnuiţi cu aceste etichete : BINE şi FRUMOS. Copiii au nevoie să le confirmăm că ceea ce fac ei este BINE şi FRUMOS, chiar dacă creaţiile lor nu respectă standardele noastre estetice.

Unii copii doresc să picteze atât pe faţa hârtiei, cât şi pe dos. Alteori, fiindcă pun multă apă în pensulă, hârtia se topeşte şi se găureşte. Totul contează şi contribuie la efectul final, şi e important să îi incurajăm, indiferent cât de diferit este demersul lor faţă de ceea ce ştim noi. Ei descoperă ceea ce noi ştim demult. Să-i lăsăm să descopere singuri.

Se spune într-un articol că acei copii care pictează „învaţă să gândească liber şi să interpreteze situaţiile creativ. Invaţă să se exprime mai profund, prin arta. Sunt capabili să aplice la situaţii noi, lucrurile invăţate prin pictură şi abilităţile însuşite. Îşi dezvoltă capacităţi de gândire critică şi să ia decizii corecte faţă de ceea ce se poate şi ce nu.
Increderea de sine creşte odată cu reacţia şi opiniile celorlalţi faţă de creaţiile lor. Intrucât nu există un unic răspuns corect în artă, copiii care pictează pot fi mândri că sunt unici şi să-şi dezvolte in continuare stilul artistic. »
Beneficiile sunt sociale şi emoţionale: se relaxează, se concentrează, au simţul reuşitei, îşi pot exprima sentimentele. Cognitive: compară, anticipează, planifică şi rezolvă probleme.

How Learning to Paint Benefits Children//From: Melody Spier// http://raisingsmallsouls.com/how-learning-to-paint-benefits-children/

Deşi după părerea mea, fiul meu este foarte talentat la desen şi pictură, faptul că nu a fost încurajat la şcoală şi a primit numai note medii l-a făcut să nu-şi dorească să picteze, să nu deseneze cu plăcere şi să nu aibă încredere în talentul său remarcabil. In ciuda acestei situaţii, ştiu că talentul lui îşi va face loc, de îndată ce va găsi un prilej bun să înflorească, chiar dacă acest lucru va fi mai târziu decât mi-aş fi dorit. Până atunci, îi expun lucrările prin casă şi îl rog să mă ajute la desen, de câte ori am nevoie. Faptul că şcoala deseori blochează creativitatea şi talentul este un fapt trist şi grav, ea trebuind să procedeze tocmai invers, fiindcă aceasta ar trebui să fie, de fapt, menirea ei. Probabil şi că mulţi dintre profesori s-au plafonat, au încetat să se mai intereseze de arta contemporană, să mai meargă prin galerii şi muzee, să cumpere albume şi să afle totodată ce se mai intâmplă la noi şi prin lume la acest capitol. Iar dacă judeci arta contemporană după normele estetice ale altor secole, atunci desigur că nu o poţi înţelege şi aprecia. Şi nu poţi aprecia nici creaţiile copiilor, fiinţe creative, ale căror viziuni se hrănesc mai cu seamă din lumea de azi, pe lângă cea clasică, despre care învaţă la şcoală.

Eliberarea de stress. Pictura oferă copiilor un sanctuar al relaxării. Când sunt stresaţi copiii pot să se lase în voia pensulei. Actul de a crea oferă un loc liniştitor, iar sentimentul de satisfacţie generat de finalizarea unui proiect îi poate ajuta să înlocuiască sentimentele negative faţă de alte lucruri. In acest sens, pictura are rol şi de terapie, ajutându-i pe copii să se elibereze de stările negative, prin pictură.
Beneficii legate de dezvoltarea personală. Activităţile creative, precum pictura, ajută la dezvoltarea creierului. Emisfera dreaptă este folosită pentru reacţii emoţionale şi şi creative, în timp ce emisfera stângă se concentrează pe procese analitice şi logice. Invăţarea picturii ajută ambele emisfere cerebrale- Stimulând partea creativă a creierului, activitatea de a picta contribuie la conexiunile dintre cele două emisfere, ceea ce înseamnă că ne putem atinge deplinul potenţial intelectual.
Aprecierea artei. Copiii care sunt implicaţi în pictură îşi însuşesc pe viaţă, capacitatea de a aprecia arta. Invăţându-i pe copii să picteze, le deschideţi poarta către un întreg univers al expresiilor artistice. Implicarea intimă în actul creaţiei îi aduce aproape de înţelegerea şi aprecierea unor creaţii celebre din lumea picturii.«

How Learning to Paint Benefits Children//From: Melody Spier// http://raisingsmallsouls.com/how-learning-to-paint-benefits-children/

La fel de importantă ca accesul la Artă prin pictură este şi modalitatea prin care o facem. Exista doua abordări principale ale activităţilor creative bazate pe pictură: cea care pune accentul pe proces şi cea având ca finalitate produsul.

Caracteristicile procesului artistic având ca finalitate procesul :
• Nu există paşi de urmat.
• Nu există un model.
• Nu există căi bune sau greşite de a explora şi crea.
• Arta în acest caz se axează pe experienţă şi pe explorarea tehnicilor, ustensilelor şi materialelor .
• Creaţia artistică e unică şi originală, de asemenea, îi aparţine copilului.

Când activitatea are ca finalitate produsul atunci paşii sunt expliciţi şi stricţi, modelul este persuasiv, căile folosite sunt etichetate cu bine şi greşit, arta în acest caz este văzută ca o performanţă strict tehnică, ca o copiere mai mult sau mai puţin abilă, iar produsul nu este original şi nu se poate spune că îi aparţine copilului, decât la nivelul execuţiei, nu şi la acela al concepţiei, libertăţii, creativităţii şi al talentului personal în unicitatea lui. Din păcate, creaţiile şi activităţile artistice având ca finalitate produsul sunt regula în grădiniţă şi în cadrul multor ateliere considerate aparent creative. La final însă, creaţiile copiilor sunt extrem de asemănătoare, cu puţine date personale, efectiv creative.

Pentru activitatea bazată pe arta ca proces creativ, abordarea trebuie sa fie deschisă, plăcută, cu timp generos, având un fundal muzical şi cu o libertate deplină asigurată copiilor: să se întrerupă, să se oprească, să revină, să folosească mai multă culoare, şi să creeze câte lucrări vor. http://www.naeyc.org/tyc/article/process-art-experiences

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s