“In Oman, am reuşit să mă inţeleg foarte bine cu oamenii”


1 Draga Andreea Bolovan, esti o actrita pasionata de teatrul de papusi, dar si de a darui din harul tau altora. In acest sens, ai participat recent la un atelier de confectionat papusi de teatru intr-un spatiu despre care avem foarte putine informatii culturale in general si in special teatrale, in Oman. Ce ai aflat, ce ai impărtaşit, cu ce te-a imbogatit experienţa, cum e acolo?

 

Da, e adevarat, ideea  de a impartasi si de a-i invata pe altii, imi  da de multe ori mai multe satisfactii decat daca fac eu insumi acele lucruri. Şi da, teatrul de papusi este in topul listei din punctul asta de vedere… J

Asa ca m-am trezit intr-o tara complet straina, Sultanatul Oman, în Muskat … printre oameni care vorbesc o limba fonetic complet diferita de ce cunoastem noi, care au o traditie veche, foarte bine inradacinata.  Şi unde sunt temperaturi foarte ridicate…. Este foarte caald acolo!

Recunosc, a fost o provocare! Totul era nou pentru mine, situatie în care am fost obligată să fiu cât mai posibil prezentă şi atentă la tot ce se-ntâmplă în jur. Mai ales că aveam responsabilitatea de a conduce un atelier, parte din evenimentul “Advanced Puppetry Art Residency 2013″, condus de Arab Puppet Theater Foundation.

In orice caz,  surpriza a fost că m-am adaptat relativ repede şi am reusit sa ma inţeleg foarte bine cu aceşti oameni….

Asadar pe perioada a câteva zile am ţinut acest workshop de constructie si mânuire de binecunoscutele papusi muppets cu corp.  Am avut si cateva mici obstacole legate de obtinerea  materialelor necesare, incadrarea în timpul oferit, însă la finalul atelierului am avut o mare satisfacţie. Grupul cu care am lucrat a fost foarte receptiv şi doritor să  înveţe. Participanţii erau majoritatea din zona social- educativă, social workers, school teachers, educatori de grădiniţă, samdp. Scopul principal al atelierului a fost de a-i învăţa tehnici de teatru de animaţie pe care să le poată pune în practică în activitatea lor, în special cu copiii. A fost un fel de training of trainers. La finalul întregului eveniment era un spectacol de teatru de animaţie.

Unul dintre lucrurile care în continure mă surprinde tot timpul la tipul ăsta de ateliere este că adulţii devin nişte adevăraţi copii atunci când iau contact cu păpuşile. Ca să nu mai vorbim cât de tare se identifică cu personajele pe care ei înşişi le creează. Asta pentru că întotdeauna păpuşa este un fel de alter -ego a celui care o creează şi o mânuieşte… E şi asta o formă de autocunoaştere… Ce fel de personaje stau în noi? JPe lângă personaje umane, au fost construiţi iepuri, crocodili, eroi cunoscuţi, copii, extratereştri, chiar şi pe Charlie Chaplin l-au imaginat…..

 

 

2. Sunt curioasa, in Oman există o traditie în teatrul de păpuşi? Se face teatru pentru copii, pentru tineret?

 

Deşi teatrul arab- în sensul de instituţie, de  montări de piese clasice pe scenă- nu s-a dezvoltat foarte mult până în secolul 19, el are, totuşi, foarte multe tradiţii, care datează de sute de ani. Acestea includ păpuşăria, storytelling şi Ta’ziyah- un gen de piesă religioasă dramatică care se juca în anumite comunităţi.

In Muskat, capitala Omanului, oraşul unde am lucrat, am aflat că nu există teatru de papusi ca instituţie… Teatrul gazdă în care am ţinut workshopul şi unde a avut loc prezentarea de final la public era atât teatru dramatic cât şi cinematograf. Cred totuşi că zona şi oamenii pe care i-am întâlnit sunt un teren fertil în care practicarea teatrului de păpuşi are şansa să se dezvolte foarte bine şi să aibă impact asupra tuturor claselor sociale.

 

3. Cum se desfasura atelierul? Cand incepeati si cand incheiati? Ce program ai avut si cum ai lucrat cu organizatorii si ucenicii-care mie imi par mai ales femei?

 

Atelierul începea la 9 dimineaţa, la prânz era o pauză de o oră, iar  în jurul orei 4 după amiază  se încheia lucrul. În primele zile am lucrat intens la construcţie, sculptură în burete pentru cap, corp şi membre, adăugarea elementelor faciale, nas, ochi, gură, păr şi îmbrăcăminte. Cine nu reuşea să termine pe perioada programului, lua păpuşa şi o termina acasă… Au fost astfel câteva persoane care au adus nişte păpuşi foarte frumos făcute, pe care le finisaseră după program.

Timpul care ne-a rămas a fost destinat în principal tehnicilor de mânuire. Acest gen de muppets cu corp pretind o tehnică puţin mai specială, având în vedere că, spre deosebire de alte păpuşi, acestea au gură. De multe ori sunt necesari doi mânuitori la o păpuşă pentru a mişca şi corpul. Totul se-nvaţă…

Am simţit grupul entuziasmat de la început. Au lucrat intens şi cu reală pasiune păpuşile. Având în vedere că una dintre tradiţiile omaneze este că femeia nu are voie să muncească însă se ocupă de zona educativ- socială, majoritatea participanţilor erau într-adevăr femei, implicate în acţiuni din domeniul educaţiei. Au fost desigur şi câţiva participanţi bărbaţi.  Asta nu înseamnă că personajele create nu erau foarte diferite….

 Image

4. Cine au fost organizatorii evenimentului si cum ai fost selectată?

 

Organizatorii evenimentului au fost UNFPA Sub-Regional Office for the GCC States,iar workshopurile au fost conduse de organizatia Arab Puppet Theater Foundation din Beirut, Liban, care au ca principal scop dezvoltarea teatrului de păpuşi în lumea arabă.

Cu APTF am facut un mic atelier de papusi pentru taberele de refugiati din Beirut anul asta (2013) in luna  februarie. Asa mi-au propus sa lucrez ca trainer pentru workshopul din Oman.

 

http://countryoffice.unfpa.org/gcc/2013/05/19/6902/unfpa_gcc_area_office_organizing_the_2nd_puppetry_theater_workshop_for_oman_an_innovative_communication_tool/

 

5. Din pricina conditiilor financiare dar cred ca si din cauza lipsei de informatie, prezenta asiatica in spatiul european teatral este limitata, mai ales din Extremul Orient, care cunoaste acum un intens proces de deschidere si democratizare. Ce crezi, ar fi ceva de adus in Europa, ai apucat sa vezi vreun spectacol, sa te informezi asupra teatrului lor?

 

Foarte puţin de data asta…. Din punct de vedere teatral, în zona în care am fost acum, am simţit că iau parte la crearea unui fenomen artistic şi educativ. Sunt foarte curioasă dacă va exista vreo dezvoltare  şi dacă vor aplica din lucrurile pe care le-au învăţat. Înclin să cred că da.

Însă în alte regiuni, spre exemplu in Beirut, am văzut un fel de muzical traditional arăbesc foarte interesant, cu o muzică veche arabă foarte frumoasă, care combina dansul şi muzica lor tradiţională cu storytellingul şi momente comice…. Am avut senzaţia că văd ceea ce se cheamă un artist complet de-al lor, care ştie să danseze, să cânte excepţional, dar să şi facă publicul să râdă sau să plângă prin poveştile pe care le spune…. 1001 nopţi live….

Pe lângă practicieni de teatru de păpuşi sau de umbre, în Liban am întâlnit deasemenea artişti foarte buni şi în alte domenii, precum fotografia şi filmul.

În orice caz, luând contact cu lumea arabă din aceste locuri mi s-a demonstrat încă o dată că ceea ce credem despre acest spaţiu sunt în mare parte prejudecăţi, idei nefundamentate. Atât în Liban cât şi în Oman am întâlnit oameni foarte deschişi, oneşti, autentic ospitalieri şi cu adevărat buni artişti., care au reuşit să mă facă să mă simt ca acasă.

 Image

6. Crezi ca ar trebui ca sa existe si aici, in spatiul nostru, un proiect de cooperare, ca sa aflăm şi noi cate ceva din traditiile lor teatrale, de povestit si papusaresti?

 

 Categoric! J Arabiisunt o sursa inepuizabila de creativitate. …

Ce  cred în primul rând e că ar fi binevenit pentru ţara noastră să existe proiecte naţionale de acest gen, în care practicieni din domeniul social- educativ să lucreze cu profesionişti din domeniul teatrului şi al pedagogiei. Teatrul de păpuşi poate fi folosit ca un instrument excelent în educaţia copiilor dar şi a adulţilor.

Lasă un răspuns

