Cum îi poţi invăţa pe copii să mănânce sănătos


Este un singur fel pentru a-i învăţa pe copii să mânânce sănătos: mâncând tu însuţi, ca părinte, sănătos. Copilul crede mai ales în ce vede că fac adulţii, mult mai mult decât în ceea ce spun. Teoriile nu sunt convingătoare nici pentru noi, adulţii, dacă nu sunt insoţite de fapte pe măsură, darămite pentru copii, pentru care „a face” este cea mai importantă acţiune zilnică. Imi imaginez astfel un traseu zilnic al educaţiei de succes în direcţia mâncatului sănătos:

1. La supermarket sunt mii de produse, cea mai mare parte a lor conţin mii de calorii cât şi tot felul de substanţe chimice, care sunt dăunătoare copiilor şi provoacă alergii. Mai ales în primii 6 ani de viaţă, încercaţi să oferiţi copilului in special alimente neprocesate, adică, de exemplu, nu salamuri, nu iaurturi cu adaosuri, nu sucuri cu îndulcitori, nu snacks-uri. Ci carne preparată acasă, iaurturi naturale cu fructe în amestec realizat la bucătărie, eventual cu miere, juice-uri din fructe şi legume. Avem tendinţa să credem că principala noastră misiune in ceea ce priveşte educaţia sănătoasă se încheie odată cu vârsta de 6 ani, ceea ce este greşit. Când copiii se emancipează, ei sunt uşor de influenţat de către anturaj, pot ajunge singuri la supermarket şi pot alege şi cumpăra singuri ceea ce noi nu le oferim, de asemenea, la fast-food, care poate deveni un obicei nociv, sub pretextul unor întâlniri cu prietenii sau al sărbătoririi zilei de naştere.

2. In jurul mesei: Faptul că nu mai avem timpul necesar să stăm la masă impreună toată familia afectează mult şi în mod negativ felul in care mâncăm, al nostru şi al copiilor. De aceea, măcar cina să fie impreună, iar weekend-ul să fie dedicat unor reţete bune, gustoase, cu legume şi fructe locale de sezon.

3. La televizor. Se pare că acum toată lumea petrece, totuşi, destul timp la televizor, unde copiii sunt vrăjiţi de reclame. Reclame la dulciuri, la băuturi carbogazoase, la snacks-uri, exact ceea ce nu este sănătos. Comentaţi aceste reclame, arătaţi de ce nu sunt aşa bune alimentele precum par ele în imagini, nu le lăsaţi să îi inveţe ele pe copii ce este „bun” de mâncat, aceasta dacă nu aveţi cum să le opriţi accesul la ele. E bine ca ei să fie informaţi, e bine să aveţi încredere în capacitatea lor de a inţelege.

4. In frigider şi în cămară. Conform unei statistici recente, 75-95 % din bolile cronice sunt din cauza unei alimentaţii neadecvate. Ceea ce înseamnă că obiceiurile din copilărie se perpetuează toată viaţa. Copiii care găsesc în bucătărie dulciuri, sucuri acidulate, deserturi tip patiserie le vor consuma de la cea mai mică vârstă. Dacă vor găsi doar alimente bune în bucătărie, atunci acestea vor fi baza alimentaţiei lor şi a felului lor de a se hrăni. In frigider şi în cămară trebuie să fie fructe, legume, cereale, compoturi, lactate, prăjituri bune făcute in casă, din ingrediente naturale, sănătoase.

5. Niciodată nu forţa şi nu recompensa un copil pentru o anumită mâncare, nu funcţionează. Pe termen lung, copilul va refuza acest aliment, nu va fi convins de aceste metode ca să-l accepte.

6. Atunci cum? Bună intrebare: cum poate fi bine educat un copil în privinţa mâncării? La masă, prin intermediul mâncării pe care o primeşte şi a felului în care este servită-mă grăbesc să răspund. Dacă masa e o sărbătoare, servită într-o atmosferă plăcută, tihnită, iar mâncarea arată bine şi este prezentată astfel ca să încânte, atunci copilul va reveni asupra acestei stări pozitive, va dori din nou acea mâncare. Mâncarea are legătură şi cu sufletul, nu doar cu simţurile. Ne face fericiţi. Ne place să fim fericiţi, e o experienţă pe care ne-o dorim repetată, la care ne dorim să revenim. Un lucru este clar: copilul tău doreşte să mănânce ceea ce mănânci şi tu. Dacă vrei ca el să mănânce broccoli, atunci trebuie să mănânci şi tu. Prima reţetă cu broccoli trebuie să fie un mare succes şi o bucurie sărbătorită în familie, în jurul mesei. Ceea ce inseamnă că această legumă va deveni un ingredient constant al reţetelor de acasă. E firesc să fie aşa, şi noi ne amintim după ani, tot ce am mâncat acasă, la părinţi. Iar aceste mâncăruri fac parte nu doar din amintirile noastre, ci şi din obiceiurile noastre culinare.

7. o altă idee care văd că funcţionează: atelierele de gătit. copiilor le place să fie in grup, să descopere impreună, se antrenează unul pe altul şi se simt bine. reţeta preparată astfel va fi imprimată cu toate amintirile acestei activităţi frumoase.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s